TÁJÉKOZTATÁS
TANULÓK
ÉS TÖRVÉNYES KÉPVISELŐIK RÉSZÉRE
AZ
EGRI MLINKÓ ISTVÁN EGYMI, ÓVODA, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM
ÉS
AZ EGRI TANKERÜLETI KÖZPONT
ÁLTAL
VÉGZETT ADATKEZELÉSEKRŐL
2021.
Tartalom
I. ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK.. 3
1. Az adatkezelők. 3
2. Az adatvédelmi tisztviselő neve, elérhetőségei 4
3. Az adatkezeléssel kapcsolatos érintetti jogok. 4
4. Jogorvoslat 6
II. AZ INTÉZMÉNY ÁLTAL VÉGZETT ADATKEZELÉSEK.. 7
1. A nemzeti köznevelésről szóló törvény alapján végzett
adatkezelések. 7
1.1. A feladatellátás érdekében végzett általános
adatkezelési kötelezettségek. 7
1.2. Egyes speciális feladatokhoz kapcsolódó adatkezelések. 11
2. Hozzájáruláson alapuló adatkezelések. 13
2.1. Fényképek és videófelvételek készítése. 13
2.2. A tanulók személyes vagy különleges adatainak célhoz
kötött kezelése. 14
III. A TANKERÜLETI KÖZPONT ÁLTAL VÉGZETT ADATKEZELÉSEK.. 15
1. Az oktatási intézmények értesítése a tankötelezett
gyermekekről 15
2. Másodfokú hatáskör gyakorlásával kapcsolatos
adatkezelés. 15
3. Szakértői véleményben foglaltak felülvizsgálata. 16
ADATKEZELÉSI
TÁJÉKOZTATÓ
AZ EGRI TANKERÜLETI KÖZPONT ÁLTAL
FENNTARTOTT
KÖZNEVELÉSI
INTÉZMÉNYEK
TANULÓI
ÉS TÖRVÉNYES KÉPVISELŐIK RÉSZÉRE
Az
Európai Unió általános adatvédelmi rendelete (az Európai Parlament és a Tanács
(EU) 2016/679 rendelete, a továbbiakban: GDPR), valamint az információs
önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII.
törvény (a továbbiakban: Infotv.) rendelkezései szerint az adatkezelők jelen
okirattal teljesítik az érintettek részére a személyes adataik kezelésével
kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségüket, ezzel elősegítve az érintettek
jogainak gyakorlását.
Jelen
tájékoztató elektronikus formában megtalálható az adatkezelők hivatalos
honlapján.
Az
Egri Mlinkó EGYMI és Kollégium, mint köznevelési intézmény az Egri Tankerületi
Központ önálló szervezeti egységeként működik, a jogszabályban meghatározott
köznevelési, valamint az ehhez kapcsolódó egyéb feladatainak ellátása érdekében
önálló adatkezelést végez.
Az
Egri Tankerületi Központ, mint intézményfenntartó az Egri Mlinkó EGYMI és
Kollégium működésével, valamint a saját feladat- és hatáskörének ellátásával
kapcsolatban önálló adatkezelést végez.
Jelen
adatkezelési tájékoztató mindkét adatkezelő által végzett adatkezelési
tevékenységekre kiterjed figyelemmel arra, hogy azok egymáshoz kapcsolódnak,
egymást kiegészítik a közfeladat ellátása érdekében.
A
Fenntartó, mint Adatkezelő megnevezése: Egri Tankerületi Központ
Székhelye:
3300 Eger, Bem
tábornok u. 3.
Telefon:
36/795-230
E-mail:
eger@kk.gov.hu
Honlap:
http://kk.gov.hu/eger
Az
adatkezelő képviselője: Ballagó Zoltán
tankerületi igazgató
Az
Intézmény, mint Adatkezelő megnevezése: Egri Mlinkó István EGYMI és
Kollégium
Székhelye:
3300 Eger,
Klapka György utca 10
Telefon:
06
036/518 942
E-mail:
igazgato@mlinko-eger.edu.hu
Honlap:
www.mlinkoiskola.kisbiro.hu
Az
adatkezelő képviselője: Muraközy
Andrea
Az
Adatkezelők adatvédelmi tisztviselője: dr. Tóth Gábor
Telefon:
36/795-204
E-mail: gabor.toth2@kk.gov.hu
Levelezési
cím: 3300 Eger, Bem
tábornok u. 3.
A
személyes adatokhoz kapcsolódó érintetti jogok gyakorlása adatvédelmi
szempontokból az érintetti minőség igazolásához kötött. Az Adatkezelő a jogok
gyakorlását ennek megfelelően a személyazonosság igazolását követően tudja
biztosítani. Az Adatkezelő telefonon semmilyen esetben sem ad tájékoztatást
személyes adatok kezeléséről.
Az
érintettnek jogában áll, hogy:
a) az Adatkezelőtől tájékoztatást
kapjon személyes adatainak kezeléséről - tájékoztatáshoz való jog,
b) kezelt személyes
adataihoz hozzáférjen - hozzáféréshez való jog,
c) kezelt személyes
adatainak helyesbítését kérje - helyesbítéshez való jog,
d) kezelt személyes
adatait töröltesse - törléshez való jog,
e) kezelt személyes
adatai kezelésének korlátozását kérje - korlátozáshoz való jog,
f) kezelt személyes
adatai tekintetében az adathordozhatósághoz való jogával éljen -
adathordozhatósághoz való jog,
g) kezelt személyes
adatai tekintetében tiltakozzon az adatkezelés, illetve automatikus adatkezelés
ellen – tiltakozáshoz való jog,
h) személyes adatai
kezelése tekintetében jogai védelme érdekében az illetékes felügyeleti
hatóságnál, vagy az illetékes bíróságnál jogorvoslattal éljen - jogorvoslati lehetőség.
Tájékoztatás
kérése alapján az érintett – amennyiben az nem esik törvényben meghatározott
érdekből korlátozás alá – megismerheti, hogy személyes adatainak kezelése
folyamatban van-e az Adatkezelőnél, és jogosult arra, hogy a rá vonatkozóan
kezelt adatok kapcsán tájékoztatást kapjon arról, hogy
a) az Adatkezelő milyen
célból kezeli a személyes adatait,
b) mi jogosítja fel
az Adatkezelőt az adatok kezelésére (jogalap),
c) mikortól és meddig
kezeli az Adatkezelő az adatait (időtartam),
d) milyen adatokat
kezel (azok másolatát kérésre az érintett rendelkezésére bocsátja),
e) a személyes adatok
címzettjeiről, illetve a címzettek kategóriáiról,
f) harmadik országba
vagy nemzetközi szervezet részére történő továbbításról,
g) amennyiben azokat
nem az érintettől gyűjtötte, az adatok forrásáról,
h) az automatizált
döntéshozatal jellemzőiről, ha ilyet alkalmaz az Adatkezelő,
i)
az
adatkezeléssel kapcsolatos érintetti jogairól,
j)
jogorvoslati
lehetőségeiről.
A
tájékoztatást az Adatkezelő a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb 30
napon belül adja meg.
A
helyesbítési jog keretében az érintett az Adatkezelő által kezelt és pontatlan
személyes adatát kérésére helyesbíti, illetve az adatkezelés céljának
figyelembevételével az érintett kérheti a hiányos személyes adat kiegészítését.
A
törlési jog gyakorlása során az érintett kérésére az Adatkezelő indokolatlan
késedelem nélkül törli az érintettre vonatkozó személyes adatokat, ha az alábbi
indokok valamelyike fennáll:
a) a személyes
adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más
módon kezelték;
b) az érintett
visszavonja az adatkezelés alapját képező hozzájárulását, és az adatkezelésnek
nincs más jogalapja;
c) az érintett
tiltakozik az adatkezelése ellen, és nincs elsőbbséget élvező jogszerű ok az
adatkezelésre,
d) a személyes
adatokat jogellenesen kezelte az Adatkezelő;
e) a személyes
adatokat az adatkezelőre alkalmazandó előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez
törölni kell.
Az
érintett kérheti az adatkezelés korlátozását, amelynek az adatkezelő akkor tesz
eleget, ha az alábbiak valamelyike teljesül:
a) az érintett
vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az
időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az adatkezelő ellenőrizze a
személyes adatok pontosságát,
b) az adatkezelés
jogellenes, és az érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok
felhasználásának korlátozását,
c) az adatkezelőnek
már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett
igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy
védelméhez;
d) az érintett
tiltakozott az adatkezelés ellen, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra
szól, amíg az Adatkezelő megvizsgálja az érintett jogos érdekei elsőbbségbe kerülnek-e
az adatkezelés jogalapjával szemben.
Ha
az adat korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével
csak az érintett hozzájárulásával, vagy jogi igények előterjesztéséhez,
érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy
jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely tagállam fontos
közérdekéből lehet kezelni. Az Adatkezelő az adatkezelés korlátozásának
feloldásáról előzetesen tájékoztatja az érintettet.
Az
érintett jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor
tiltakozzon személyes adatainak közérdekből, közhatalmi jogosítvány gyakorlása
érdekében, vagy jogos érdekből történő kezelése ellen.
Az
Adatkezelő az érintett tiltakozása esetén megvizsgálja, hogy az adatkezelést
olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják-e, amelyek elsőbbséget élveznek
az érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi
igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.
Amennyiben megállapítható, hogy az érintett érdekei, jogai és szabadságai
elsőbbséget élveznek az adatkezeléssel szemben, az Adatkezelő törli az érintett
személyes adatait.
Adatvédelmi
tisztviselő
Az
érintett az Adatkezelő által végzett adatkezeléssel kapcsolatban panasszal az
Adatkezelő adatvédelmi tisztviselőjéhez a 2. pontban megjelölt elérhetőségeken.
Bírósági
jogérvényesítés
A
személyes adatival kapcsolatban az érintettet megillető jogok megsértése, vagy
ennek közvetlen veszélye esetén jogai érvényesítése érdekében az érintett
bírósághoz fordulhat, amely az ügyben soron kívül jár el. A pert az érintett
választása szerint a lakó, vagy a tartózkodási helye szerinti törvényszéken
indíthatja meg.
Felügyeleti
hatósághoz fordulás
A
felügyeleti hatóság feladatait Magyarországon a Nemzeti Adatvédelmi és
Információszabadság Hatóság (NAIH) látja el, amely felé az érintett
bejelentéssel élhet a személyes adatai kezelését érintően.
Nemzeti
Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH)
postacím:
1363 Budapest, Pf.: 9.
cím:
1055 Budapest, Falk
Miksa utca 9-11.
Telefon:
+36 (1) 391-1400
Fax:
+36 (1) 391-1410
Honlap:
http://www.naih.hu
E-mail:
ugyfelszolgalat@naih.hu
A
nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Köznev.
tv.) határozza meg a közérdekű feladatot, amelynek végrehajtása érdekében, és
amelynek keretei között az Intézmény személyes adatokat kezel.
A
Köznev. tv. 2. § (1) bekezdése szerint:
„Az
Alaptörvényben foglalt ingyenes és kötelező alapfokú, ingyenes és mindenki
számára hozzáférhető középfokú nevelés-oktatáshoz való jog biztosítása az
érettségi megszerzéséig, a szakgimnáziumi, szakiskolai nevelés-oktatásban a
második szakképesítés, szakképzettség megszerzését biztosító első képesítő
vizsga, szakmai vizsga befejezéséig, valamint a készségfejlesztő iskola utolsó
gyakorlati évfolyamának befejezéséig a magyar állam közszolgálati feladata.”
A
közfeladat ellátása érdekében végzett adatkezelések csoportosíthatóak a
következők szerint:
a) a feladatellátás
érdekében végzett általános adatkezelési kötelezettségek
b) egyes speciális
feladatokhoz kötődő adatkezelések.
Az egyes speciális
feladatokhoz kötődő adatkezelésekre vonatkozóan a nevelési-oktatási
intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: EMMI rendelet) tartalmaz
külön rendelkezéseket.
Jogalap
Az
adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pontja alapján a közérdekű
feladat végrehajtása, a pontos jogalapot a Köznev. tv. 41. § (1), (4) - (4a),
(9) bekezdése tartalmazza.
Köznev.
tv. „41. § (1) A köznevelési intézmény és a köznevelési
feladatot ellátó nem köznevelési intézmény (a továbbiakban: köznevelési
feladatokat ellátó intézmény) köteles a jogszabályban előírt nyilvántartásokat
vezetni, a köznevelés információs rendszerébe bejelentkezni, valamint az
Országos statisztikai adatgyűjtési program keretében előírt, valamint a
lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókról összesített adatokat szolgáltatni.”
Köznev.
tv. „41. § (4) A köznevelési intézmény a gyermek, tanuló alábbi adatait
tartja nyilván:
a) a gyermek, tanuló
neve, születési helye és ideje, neme, állampolgársága, lakóhelyének,
tartózkodási helyének címe, társadalombiztosítási azonosító jele, nem magyar
állampolgár esetén a Magyarország területén való tartózkodás jogcíme és a
tartózkodásra jogosító okirat megnevezése, száma,
b) szülője, törvényes
képviselője neve, lakóhelye, tartózkodási helye, telefonszáma,
c) a gyermek óvodai
fejlődésével kapcsolatos adatok,
d) a gyermek óvodai jogviszonyával,
a tanuló tanulói jogviszonyával kapcsolatos adatok
da) felvételivel
kapcsolatos adatok,
db) az a köznevelési
alapfeladat, amelyre a jogviszony irányul,
dc) jogviszony
szünetelésével, megszűnésével kapcsolatos adatok,
dd) a gyermek, tanuló
mulasztásával kapcsolatos adatok,
de) kiemelt figyelmet
igénylő gyermekre, tanulóra vonatkozó adatok,
df) a tanuló- és
gyermekbalesetre vonatkozó adatok,
dg) a gyermek, tanuló
oktatási azonosító száma,
dh) mérési azonosító,
e) a tanulói
jogviszonnyal kapcsolatos adatok:
ea) az egyéni
munkarenddel kapcsolatos adatok,
eb) a tanuló
magatartásának, szorgalmának és tudásának értékelése és minősítése,
vizsgaadatok,
ec) felnőttoktatás
esetében az oktatás munkarendjével kapcsolatos adatok,
ed) a tanulói fegyelmi
és kártérítési ügyekkel kapcsolatos adatok,
ee) a tanuló
diákigazolványának sorszáma,
ef) a
tankönyvellátással kapcsolatos adatok,
eg) évfolyamismétlésre
vonatkozó adatok,
eh) a tanulói
jogviszony megszűnésének időpontja és oka,
f) az országos
mérés-értékelés adatai,
g) azt, hogy a tanuló
hányadik évfolyamon, mely országban vett részt a 9. § (4) bekezdése alapján
szervezett határon túli kiránduláson,
h) azt, hogy a tanuló
hányadik évfolyamon, mely országban vett részt külföldi tanulmányúton.”
Köznev.
tv. „41. § (9) A nevelési-oktatási intézmény nyilvántartja továbbá azokat az
adatokat, amelyek a jogszabályokban biztosított kedvezményekre való
igényjogosultság elbírálásához és igazolásához szükségesek. E célból azok az
adatok kezelhetők, amelyekből megállapítható a jogosult személye és a
kedvezményre való jogosultsága.”
Az
érintettek és a személyes adatok kategóriái
Az
adatkezelés érintettjei a gyermekek, tanulók, valamint a gyermekek és a tanulók
szülei, törvényes képviselői. A személyes adatok kategóriáit pedig a Köznev.
tv. 41. § (4) és (9) bekezdése határozza meg.
A
személyes adatok forrása
A
személyes adatok egy részét a gyermek, a tanuló, a szülő vagy a törvényes
képviselő adja meg, a személyes adatok másik része az Intézményben keletkezik
(pl. a tanulói jogviszony megszűnésének időpontja és oka).
Adattovábbítással
kapcsolatos információk, címzettek kategóriái
Az
Intézmény a közfeladata ellátása (GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pont), valamint
jogi kötelezettségének teljesítése (GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pont)
érdekében a kezelt személyes adatokat a Köznev. tv.-ben meghatározott
szervezetek részére továbbítja, illetve továbbíthatja.
Köznev.
tv. „41. § (5) A (2)-(3) bekezdésben foglalt adatok - az e törvényben
meghatározottak szerint, a személyes adatok védelmére vonatkozó célhoz
kötöttség megtartásával - továbbíthatók a fenntartónak, a kifizetőhelynek, a
bíróságnak, rendőrségnek, ügyészségnek, a közneveléssel összefüggő igazgatási
tevékenységet végző közigazgatási szervnek, a munkavégzésre vonatkozó
rendelkezések ellenőrzésére jogosultaknak, a nemzetbiztonsági szolgálatnak.”
Köznev.
tv. „41. § (7) A gyermek, tanuló adatai közül
a) a neve, születési
helye és ideje, lakóhelye, tartózkodási helye, szülője neve, törvényes
képviselője neve, szülője, törvényes képviselője lakóhelye, tartózkodási helye
és telefonszáma, jogviszonya kezdete, szünetelésének ideje, megszűnése, egyéni
munkarendje, mulasztásainak száma a tartózkodásának megállapítása, a tanítási
napon a tanítási órától vagy az iskola által szervezett kötelező foglalkozástól
való távolmaradás jogszerűségének ellenőrzése és a tanuló szülőjével, törvényes
képviselőjével való kapcsolatfelvétel céljából, a jogviszonya fennállásával, a
tankötelezettség teljesítésével összefüggésben a fenntartó, bíróság, rendőrség,
ügyészség, települési önkormányzat jegyzője, közigazgatási szerv,
nemzetbiztonsági szolgálat részére,
b) óvodai, iskolai
felvételével, átvételével kapcsolatos adatai az érintett óvodához, iskolához,
felsőoktatási intézménybe történő felvétellel kapcsolatosan az érintett
felsőoktatási intézményhez,
c) a neve, születési
helye és ideje, lakóhelye, tartózkodási helye, társadalombiztosítási azonosító
jele, szülője, törvényes képviselője neve, szülője, törvényes képviselője
lakóhelye, tartózkodási helye és telefonszáma, az óvodai, iskolai egészségügyi
dokumentáció, a tanuló- és gyermekbalesetre, illetve a tanuló fizikai
állapotára és edzettségére vonatkozó adatok az egészségi állapotának
megállapítása céljából az egészségügyi, iskola-egészségügyi feladatot ellátó
intézménynek,
d) a neve, születési
helye és ideje, társadalombiztosítási azonosító jele, lakóhelye, tartózkodási
helye, szülője, törvényes képviselője neve, szülője, törvényes képviselője
lakóhelye, tartózkodási helye és telefonszáma, a gyermek, tanuló mulasztásával
kapcsolatos adatok, a kiemelt figyelmet igénylő gyermekre, tanulóra vonatkozó
adatok a veszélyeztetettségének megelőzése, feltárása, megszüntetése céljából a
családvédelemmel foglalkozó intézménynek, szervezetnek, gyermek- és
ifjúságvédelemmel foglalkozó szervezetnek, intézménynek,
e) az
igényjogosultság elbírálásához és igazolásához szükséges adatai az igénybe
vehető állami támogatás igénylése céljából a fenntartó részére,
f)
g) az állami vizsgája
alapján kiadott bizonyítványainak adatai a bizonyítványokat nyilvántartó
szervezetnek a bizonyítványok nyilvántartása céljából, továbbá a nyilvántartó
szervezettől a felsőfokú felvételi kérelmeket nyilvántartó szervezethez,
h)
i)
továbbítható.
41.
§ (8) A gyermek, a tanuló
a) sajátos nevelési
igényére, beilleszkedési zavarára, tanulási nehézségére, magatartási
rendellenességére vonatkozó adatai a pedagógiai szakszolgálat intézményei és a
nevelési-oktatási intézmények egymás között, továbbá gyermekpszichiátriai
diagnózisának adatai a pedagógiai szakszolgálat és az egészségügyi szakellátó
között,
b) óvodai
fejlődésével, valamint az iskolába lépéshez szükséges fejlettségével
kapcsolatos adatai a szülőnek, a pedagógiai szakszolgálat intézményeinek, az
iskolának,
c) magatartása, szorgalma
és tudása értékelésével kapcsolatos adatai az érintett osztályon belül, a
nevelőtestületen belül, a szülőnek, iskolaváltás esetén az új iskolának, a
szakmai ellenőrzés végzőjének,
d) diákigazolványa
kiállításához szükséges valamennyi adata a KIR adatkezelője, a diákigazolvány
elkészítésében közreműködők részére
továbbítható.”
Az
Intézmény testnevelés tantárgyat tanító pedagógusa(i) az EMMI rendelet 81. §
(5) bekezdése alapján a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (a
továbbiakban: NETFIT) nevű informatikai rendszerbe rögzíti(k) az országosan
egységes mérési módszer alapján a tanulók fizikai állapotának és edzettségének
mérésével kapcsolatos eredményeket. A NETFIT rendszerbe azonosításra
alkalmatlan módon töltjük fel a tanulói eredményeket. A feltöltött eredményeket
NETFIT-et 8 támogató informatikai alapú diagnosztikus értékelő rendszer
automatikusan kiértékeli. A fizikai fittségi mérés tanulót érintő eredményeiről
a tanuló és a szülő a tanuló mérési azonosítójának felhasználásával a NETFIT
rendszeren keresztül kap tájékoztatást.
Az
Intézménynek a Köznev. tv. 44. §-a alapján a tanulókkal kapcsolatos adatokat
fel kell töltenie az Oktatási Hivatal által üzemeltetett KIR központi
nyilvántartásba.
A
KIR keretében folyó adatkezelés tekintetében az adatkezelő az Oktatási Hivatal.
A tanulói adatok megőrzése tehát a KIR rendszerben történik. A KIR-be
jogszabályi kötelezés alapján az intézmény feltölti a tanuló
a) nevét,
b) nemét,
c) születési
helyét és idejét,
d)
társadalombiztosítási azonosító jelét,
e) oktatási
azonosító számát,
f) anyja nevét,
g) akóhelyét,
tartózkodási helyét,
h)
állampolgárságát,
i) sajátos
nevelési igénye, beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézsége tényét,
j)
diákigazolványának számát,
k) jogviszonyával
kapcsolatban azt, hogy magántanuló-e, tanköteles-e, jogviszonya
szünetelésének
kezdetét és befejezésének idejét,
l) jogviszonya
keletkezésének, megszűnésének jogcímét és idejét,
m) nevelési-oktatási
intézményének nevét, címét, OM azonosítóját,
n) jogviszonyát
megalapozó köznevelési alapfeladatot,
o) nevelésének,
oktatásának helyét,
p) felnőttoktatás
esetében az oktatás munkarendjével kapcsolatos adatokat,
q) tanulmányai
várható befejezésének idejét,
r) évfolyamát.
A
KIR-ben a tanulók, valamint szüleik is hozzáférhetnek a tárolt adataikhoz.
A
KRÉTA (Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer) a köznevelési
intézmények oktatásszervezői feladatait támogató informatikai rendszer, melynek
használata kötelező Az intézmény számára. A Kréta rendszerben a
legszükségesebb személyes és tanulmányi adatok rögzítése történik. Az itt
kezelt adatokat a tanuló és törvényes képviselője is megtekintheti.
Adatkezelési
jogosultsággal rendelkező személyek
A
tanulók személyes adatait az intézmény kizárólag azon alkalmazottai jogosultak
kezelni, akiknek a személyes adatok kezelése munkakörébe tartozik.
A
Köznev. tv. 41. (5) bekezdése szerint a tanulók személyes adatai - a
jogszabályokban foglaltak szerint, a személyes adatok védelmére vonatkozó
célhoz kötöttség megtartásával – továbbíthatók a fenntartónak, a
kifizetőhelynek, a bíróságnak, rendőrségnek, ügyészségnek, a közneveléssel
összefüggő igazgatási tevékenységet végző közigazgatási szervnek, a
munkavégzésre vonatkozó rendelkezések ellenőrzésére jogosultaknak, a
nemzetbiztonsági szolgálatnak.
A
személyes adatok kezelésének időtartama
Az
Intézmény a nyilvántartott gyermek és tanulói adatokat a jogviszony
megszűnésétől számított tíz évig kezeli.
Tanulói
hiányzás miatti adatkezelés
Az
Intézmény az EMMI rendelet 51. § (1) bekezdése szerint a tanuló betegség miatti
hiányzása esetén kezeli a hiányzás igazolására szolgáló orvosi igazolást, mely
tartalmazza a betegség miatt bekövetkezett távollét pontos időtartamát is. Az
igazolás egészségügyi személyes adatot is tartalmazhat.
Az
adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerint jogszabályi
kötelezés, a konkrét adatkezelést előíró jogszabályhely pedig a fentiek szerint
az EMMI rendelet 51. § (1) bekezdése.
Az
Intézmény az EMMI rendelet 51. § (3) bekezdése alapján köteles a szülőt és a tanuló
kollégiumi elhelyezése esetén a kollégiumot is értesíteni a tanköteles tanuló
első alkalommal történő igazolatlan mulasztásakor, továbbá abban az esetben is,
ha a nem tanköteles kiskorú tanuló igazolatlan mulasztása a tíz órát eléri. Ha
az értesítés eredménytelen maradt, és a tanuló ismételten igazolatlanul
mulaszt, az intézménynek a gyermekjóléti szolgálat közreműködését igénybe véve
kell megkeresnie a tanuló szülőjét.
Ha
a tanuló igazolatlan mulasztása egy tanítási évben eléri a tíz tanítási órát vagy
egyéb foglalkozást, az EMMI rendelet 51. § (4) bekezdése alapján az Intézmény
igazgatója értesíti a tanuló tényleges tartózkodási helye szerint illetékes
gyámhatóságot, a gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő tanuló esetén a
területi gyermekvédelmi szakszolgálatot, tanköteles
tanuló
esetén a gyermekjóléti szolgálatot.
Ha
a tanköteles tanuló igazolatlan mulasztása egy tanítási évben eléri a harminc
tanítási órát és egyéb foglalkozást, az EMMI rendelet 51. § (5) bekezdése
alapján az Intézmény a mulasztásról tájékoztatja az általános szabálysértési
hatóságot, valamint ismételten tájékoztatja a gyermekjóléti szolgálatot, amely
közreműködik a tanuló szülőjének az értesítésében, továbbá gyermekvédelmi
szakellátásban nevelkedő tanuló esetén a területi gyermekvédelmi
szakszolgálatot.
Ha
a tanköteles tanuló igazolatlan mulasztása egy tanítási évben eléri az ötven
tanítási órát és
egyéb
foglalkozást, az Intézmény igazgatója haladéktalanul értesíti a tanuló
tényleges tartózkodási helye szerint illetékes gyámhatóságot.
Fegyelmi
eljárásokhoz kapcsolódó adatkezelés
A
tanulókkal szemben meghatározott feltételek fennállása esetén az EMMI
rendeletben szabályozottak szerint az Intézmény fegyelmi eljárást indíthat. A
fegyelmi eljárást egyeztető eljárás előzheti meg, amelynek célja a
kötelességszegéshez elvezető események feldolgozása, értékelése, ennek alapján
a kötelességszegéssel gyanúsított és a sérelmet elszenvedő közötti megállapodás
létrehozása a sérelem orvoslása érdekében. Az EMMI rendelet 56. § (6) bekezdése
szerint a tárgyalásról és a bizonyítási eljárásról jegyzőkönyvet kell
készíteni, amelyben fel kell tüntetni a tárgyalás helyét és idejét, a
tárgyaláson hivatalos minőségben részt vevők nevét, az elhangzott nyilatkozatok
főbb megállapításait. Szó szerint kell rögzíteni az elhangzottakat, ha a
tárgyalás vezetője szerint ez indokolt, valamint ha azt a tanuló, a szülő kéri.
Az
EMMI rendelet 57. § (1) bekezdése alapján az intézmény köteles a fegyelmi
határozat meghozatalához szükséges tényállást tisztázni. Ha ehhez a
rendelkezésre álló adatok nem elegendők, hivatalból vagy kérelemre bizonyítási
eljárást folytat le. Bizonyítási eszközök lehetnek a tanuló és a szülő
nyilatkozata, az irat, a tanúvallomás, a szemle és a szakértői vélemény.
Az
adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerint jogszabályi
kötelezés, a konkrét adatkezelést előíró jogszabályhely pedig az EMMI rendelet
56. § (6), 57. § (1) és (2) bekezdései, valamint az 58. § (1)-(3) bekezdése.
Tanuló-
és gyermekbalesetekkel kapcsolatos nyilvántartás vezetése
Az
intézmény az EMMI rendelet 169. § (1) bekezdése alapján kivizsgálja és
nyilvántartja a tanuló- és gyermekbaleseteket. A vizsgálat során fel kell tárni
a kiváltó és a közreható személyi, tárgyi és szervezési okokat.
Ezeket
a baleseteket az oktatásért felelős miniszter által vezetett, a minisztérium
üzemeltetésében lévő elektronikus jegyzőkönyvvezető rendszer segítségével kell
nyilvántartani, vagy ha erre rendkívüli esemény miatt átmenetileg nincs
lehetőség, jegyzőkönyvet kell felvenni.
Az
adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerint jogszabályi
kötelezés, a konkrét adatkezelést előíró jogszabályhely pedig az EMMI rendelet
169. § bekezdése.
Az
Intézmény végez olyan adatkezeléseket is, amelyeket jogszabály nem ír elő, de a
közfeladat ellátásával szorosan összefüggnek (pl. a tanulók által előadott
műsorról videófelvétel készítése). Ezekben az esetekben az adatkezelés
jogalapja az érintettek, illetve törvényes képviselőiknek az egyértelmű és
tájékoztatáson alapuló hozzájárulása.
A
hozzájárulást a 14 év alatti gyermek esetében a szülő (törvényes képviselő)
adhatja meg. A 14 és 16 év közötti gyermek a törvényes képviselőjével közösen
jogosult nyilatkozni, a 16 év fölötti gyermek pedig önállóan gyakorolhatja a hozzájárulásra
megadására vonatkozó jogosultságát.
Az
Intézmény által szervezett rendezvényen fotók és videofelvételek készülhetnek. Az
intézmény a rendezvényein fotókat és videókat abból a célból készít, hogy népszerűsítse
magát a közösségi oldalakon, weblapján, és hogy dokumentálja a fontosabb
iskolai eseményeket.
Az
elkészített fotókat az Intézmény közzéteszi honlapján, az iskola faliújságjain.
Az
intézmény által szervezett rendezvényeken más szülők és egyéb résztvevők is
készíthetnek fotókat, melyek felhasználására és elkészítésére vonatkozóan az
intézménynek ráhatása nincs.
A
fényképek és videók az érintettek hozzájárulása alapján közzétételre
kerülhetnek az interneten, az intézmény weblapján, facebook oldalán, vagy egyéb
online felületeken, ahol az intézmény megjelenik.
Az
Intézmény által szervezett rendezvények tömegrendezvénynek minősülnek, ahol
azonban bizonyos esetekben nincs szükség az érintettek hozzájárulására. A Ptk.
2:48. § (2) bekezdése szerint nincs szükség az érintett hozzájárulására a
felvétel elkészítéséhez és az elkészített felvétel felhasználásához
tömegfelvétel és nyilvános közéleti szereplésről készült felvétel esetén.
Amennyiben
tehát az elkészült fotón az ábrázolás nem egyéniesítő, nem emel ki egy adott
érintettet, vagy azok kisebb csoportját, úgy nem szükséges hozzájárulás
beszerzése.
Amennyiben
a későbbiekben a tanuló, vagy törvényes képviselője úgy dönt, hogy a fényképek
és videók készítésére adott hozzájárulását vissza kívánja vonni, bármikor
megteheti az intézmény elektronikus címén vagy székhelyén. A hozzájárulás
visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti
adatkezelés jogszerűségét.
Fotók
és videók tekintetében az adatkezelés célja
Fotók
és videók készítése az Intézmény által szervezett programokon azzal a céllal
történik, hogy a fotók révén az intézmény népszerűsítse magát és rendezvényeit.
Kezelt
személyes adatok
Az
érintettek képmása, valamint a rendezvénnyel kapcsolatos adatok.
Személyes
adatok kezelésének időtartama
A hozzájárulás a fényképek
készítése vonatkozásában az intézményben folytatott tanulmányok lezárultáig,
vagy a tanulói jogviszony megszűnéséig, a felhasználás vonatkozásában annak
visszavonásig érvényes, azonban bármikor visszavonható.
A
IV.1. pontban nevesített esetkörön felül az Intézmény részéről az iskolai élet
munkaszervezése és a tanulók érdekében további személyes adatok kezelésének
szükségessége merülhet fel. Az Intézmény a tanulók, szülők személyes vagy a
tanulók különleges adatai közül a kötelezően nyilvántartandó adatok mellett
célhoz kötötten kezeli továbbá az alábbi adatokat:
·
a tanulók és a szülők e-mail címe,
szülők telefonszáma a hatékony kapcsolattartás érdekében,
·
a tanuló esetleges speciális
táplálkozására, egészségi állapotára vonatkozó különleges adatok a
kirándulások, projektek étkeztetésének megszervezése érdekében,
A
szülőknek fenti adatok kezelését az intézmény által biztosított hozzájáruló
nyilatkozat aláírásával kell megerősítenie. A nyilatkozat nyomtatvány
tájékoztatást tartalmaz a hozzájáruláson alapuló érintetti jogokról.
Az Intézmény folyamatosan
vizsgálja az adatkezelések jogalapját és amennyiben olyan személyes adat
kezelése szükséges, mely az érintett hozzájárulásán alapul, a hozzájáruló
nyilatkozat beszerzéséről gondoskodik.
A
Tankerületi Központ a Köznev. tv. 45. § (8) bekezdése alapján éves
rendszerességgel tájékoztatja az oktatási intézmények vezetőit a kötelező
felvételi körzetükben lakóhellyel rendelkező, a tanköteles kort elérő
gyermekkel kapcsolatos adatokról.
Az
adatkezelés célja, hogy az intézmények előre értesüljenek a várhatóan a
következő tanévben beiratkozó gyermekek számáról. Az adatkezelés jogalapját a
GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pontja szerint közérdekű feladat ellátása, a
konkrét jogalapot a Köznev. tv. 45. § (8) bekezdése tartalmazza.
Az
érintetti kör a tanköteles korba lépő gyermekek.
A
személyes adatok köre: név, állandó lakcím, tartózkodási hely, anyja neve,
oktatási azonosító szám, születési hely és idő, tankötelezettség kezdete és
vége, esetleges halasztással és a kötelezettséghez kapcsolódó jogviszonnyal
kapcsolatos adatok.
A
Tankerületi Központ a személyes adatokat kizárólag annak a köznevelési
intézménynek továbbítja, amely jogszabály alapján a gyermeket felvenni köteles.
A
személyes adatokat az Oktatási Hivatal küldi meg a Tankerületi Központ részére.
A
személyes adatokhoz kizárólag a Tankerületi Központ ezzel megbízott
tisztviselője fér hozzá.
A
személyes adatokat a Tankerületi Központ az adatszolgáltatás megküldését
követően törli.
A
Tankerületi Központ a Köznev. tv. 37. § (3) bekezdése alapján másodfokú döntést
hoz:
a)
a
jogszabálysértésre vagy az intézmény belső szabályzatának megsértésére
hivatkozással benyújtott kérelem, továbbá
b)
az
óvodai felvétellel és az óvodából való kizárással, a tanulói jogviszony,
valamint a kollégiumi tagsági viszony létesítésével, megszüntetésével, a
tanulói fegyelmi ügyekkel kapcsolatban érdeksérelemre hivatkozással benyújtott
kérelem tekintetében.
A
másodfokú döntés meghozatalakor a Tankerületi Központ személyes adatokat kezel.
Az
adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pontja szerint közérdekű
feladat ellátása, a konkrét jogalapot a Köznev. tv. 37.. § (3) bekezdése
tartalmazza. Az adatkezelés célja a másodfokú döntés meghozatala.
Az
érintetti kör elsősorban a gyermekek és a tanulók, másodsorban a szülők,
illetve azon személyek, akik a kérelemben megnevezésre kerülnek, vagy
valamilyen módon érintettek a kivizsgálni kért ügyben.
A
személyes adatok köre: a gyermek vagy tanuló neve, iskolájának megnevezése,
osztálya, valamint mindazon személyes adatok, amelyeket a kérelem tartalmaz,
illetve amelyek a megalapozott döntés meghozatalához elengedhetetlenek.
Az
adatkezelés során adattovábbítás nem történik.
A
személyes adatokat az érintettek, az érintettek törvényes képviselői, valamint
az oktatási intézmény adja meg.
A
személyes adatokhoz kizárólag a Tankerületi Központ ezzel megbízott
tisztviselője fér hozzá.
A
személyes adatokat tartalmazó iratokat a Tankerületi Központ a mindenkor
hatályos iratkezelési szabályok szerint tárolja.
A
Tankerületi Központ a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról
szóló 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 42.
§-a szerint közigazgatási hatósági eljárás keretében hoz döntést a
beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség vagy a sajátos nevelési igény
megállapításával, illetve a szakértői véleményben foglaltakkal összefüggésben.
Az
eljárás megindítását a szülő kérheti, ha nem ért egyet a szakértői véleményben
foglaltakkal, illetve a szakértői bizottság eljárásával.
Az
eljárás megindítását köteles kérni
a) a
nevelési-oktatási, a gyermekjóléti, gyermekvédelmi, szociális intézmény, vagy a
gyámhatóság, ha a szülő a szakértői vizsgálat szükségességével nem ért egyet,
illetve a kérelmet nem írja alá,
b) a szakértői
bizottság, ha a szülő a gyermekével a szakértői vizsgálaton ismételt felhívás
ellenére nem jelenik meg vagy a szakértői vizsgálatban nem működik közre,
illetve a szakértői véleményben foglaltakkal vagy annak továbbításával nem ért
egyet,
c) a
szakszolgálati-esélyegyenlőségi szakértő, ha a szakértői bizottság eljárásában
megszegték a vizsgálat eljárási szabályait,
d) a kijelölt
nevelési-oktatási intézmény vezetője, ha a gyermeket a szakértői vélemény
alapján a kijelölt nevelési-oktatási intézménybe nem íratják be.
A
vizsgálaton való részvételre a Tankerületi Központ írásban kötelezheti a
törvényes képviselőt.
Az
adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés e) pontja szerint közérdekű
feladat ellátása, a konkrét jogalapot a Korm. rendelet 42. §-a határozza meg.
Az adatkezelés célja a szakértői vizsgálat lefolytatása, vagy a szakértői
bizottság döntésének felülvizsgálata.
Az
érintetti kör a gyermekek és a tanulók.
A
személyes adatok köre: a tanuló vagy gyermek neve, anyja neve, születési helye
és éve, oktatási azonosítója, a törvényes képviselő neve, lakcíme. A személyes
adatokat az érintett vagy törvényes képviselője, valamint az oktatási intézmény
adja meg.
Az
adatkezelés során adattovábbítás nem történik.
A
személyes adatokhoz kizárólag a Tankerületi Központ ezzel megbízott
tisztviselője fér hozzá.
A
személyes adatokat tartalmazó iratokat a Tankerületi Központ a mindenkor
hatályos iratkezelési szabályok szerint tárolja.