Egri Mlinkó István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola és Kollégium Egyszerűsített, nyomtatóbarát változat.
Ide kattintva léphet az eredeti oldalra.

Tantestület :
Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv


2014.05.13.




 

A Mlinkó István Egységes Gyógypedagógiai
Módszertani Intézmény és Diákotthon
Eger Klapka u. 10.
OM:038522

 

Helyzetelemzés

 

Intézményünk 2008. október 1.-i iskolai tanulóink létszáma 82 fő.

Óvodások száma:21

Hátrányos helyzetű óvodás: 5 (24%)

Halmozottan hátrányos helyzetű óvodás: 6 (28%)

Hátrányos helyzetű iskolás: 12 (14.6%)

Halmozottan hátrányos helyzetű iskolás: 22 (26.8%) ezentúl 11 állami nevelt.

Heves megyéből és Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből fogadjuk a hallássérült és a beszédfogyatékos gyerekeket.

Diákotthonban lakik: 12 óvodás és 70 iskolás gyermek

Szerződéses busszal, gyermekfelügyelői kísérettel Miskolcig hetente utaztatunk 39 gyermeket.(38%)

Az órarend lehetővé teszi, hogy péntek délben minden tanuló és óvodás hazaindulhasson, és elegendő hétfő 9.órára visszaérkezniük.

 

Tárgyi feltételek

 

Az iskola és az óvoda épülete korszerűen felújított. Minden tanulócsoport rendelkezik saját osztályteremmel, ezen kívül 6 szaktanterem, tornaterem, könyvtár logopédiai szobák, udvar és sportpálya áll rendelkezésre.

Az oktatáshoz szükséges eszközök, felszerelések, számítástechnikai háttér alapszinten rendelkezésre állnak, a szükséges pótlásokra azonban nincs fedezet.

Az óvodai játszóteret balesetveszély és megfelelő eszközök híján le kellett zárni.

A diákotthonban a hálószobák mérete nem megfelelő a bennük elhelyezett gyerekek számához képest. Négy fő helyett 6-7 fő.

Az intézmény saját konyhával rendelkezik, így megoldható a gyerekek napi ötszöri egészséges étkezése.

A mosókonyhában a kollégiumi textíliák mellett az arra rászoruló tanulók személyes ruháit is kimossák.

 

Az oktatás, nevelés személyi feltételei

 

Az iskolában és az óvodában dolgozó valamennyi pedagógus szakirányú pedagógiai végzettséggel rendelkezik. A diákotthonban dolgozó nevelőtanárok szakirányú pedagógiai, de legalább pedagógiai végzettséggel rendelkeznek. A gyermekfelügyelők középfokú végzettségűek, 30%-uk OKJ-s pedagógiai tanfolyamot végzett, 23%-uk egészségügyi, 12%-uk gondozói képzettséget is szerzett.

A pedagógusok szakmai képzésénél elsőbbséget élvez a szurdopedagógiai végzettség megszerzése. A korszerű pedagógiai módszerek elsajátítása szintén nagyon fontos, ezért rendszeresek a továbbképzések is. Pl. A digitális tábla használata, vagy a Konfliktus kezelési tréning.

 

A nevelés és oktatás eredményességére vonatkozó adatok

 

Óvodánkba, iskolánkba beiratkozni csak a megfelelő szakértői bizottság döntése alapján lehet.

Az intézményben minden gyermeket egyenlő bánásmód illet meg a tanítás, a tanulói előmenetel, az értékelés, fegyelmezés, büntetés gyakorlatában.

 

A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók közül:

  • a tanulmányi lemaradásuk csökkentésére 3 tanuló heti 9 alkalommal egyéni felzárkóztatáson vesz részt.
  • 10 tanuló rendszeresen kap korrepetálást, 4 pedig képességfejlesztő foglalkozást
  • négyen gyógytestnevelésre is járnak. Az óvodások, kisiskolások képességeit az alapozó terápia bevezetésével fejlesztjük.

A nevelés, oktatás eredményességét legjobban a tanulók hiányzása befolyásolja.

A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók közül hiányzás miatt az elmúlt tanévben nem volt értékelhető 7 tanuló. Közülük ketten osztályozó vizsgát tehettek.

Az elmúlt tanévben végzett tanulóink 100%-ban tanulnak tovább valamilyen középfokú intézményben.

 

Az intézményünk által kínált programok, szolgáltatások, juttatások

 

A diákotthon számos szabadidős programot, szakkört kínál a gyerekeknek. A szakkörök ingyenesek, (kivéve az úszást) és minden iskolai tanuló számára elérhető. Heti legalább 2 alkalommal mindenki használhatja a számítógépeket, internetet. Minden tanuló jelentkezhet érdeklődésének megfelelő sport, művészeti, kézműves szakkörbe.

A téli sítáborok és a nyári kerékpáros táborok nem ingyenesek, de pályázatok révén az önerő már elfogadható összeg. Alapítványi támogatással azokat a gyerekeket is táboroztatjuk legalább egyszer, akik ezt sem tudják fizetni. Probléma azonban, hogy gyakran ilyen feltételekkel sem engedik el a szülők gyermeküket.

A város és a megye más iskolái által szervezett sport és kulturális rendezvényeknek állandó résztvevői, szereplői tanulóink. Játszóházakba, színházi előadásokra, bábszínházi műsorokra, kiállításokra minden tanuló eljut minden tanévben.

Rendszeresek a ruhagyűjtések, melyekből a rászoruló tanulókon kívül gyakran a családjuk is részesül.

A Vöröskereszt és a Máltai Szeretetszolgálat is támogatja intézményünket ruhaneművel, esetenként élelmiszer csomaggal, melyeket szintén a legrászorultabbak kapnak.

A református egyház adománygyűjtésekkel, (mindenkinek) ingyenes táboroztatással (3 fő h.h.h.-s) segítette a gyerekeket.

 

Partnerség építés

Intézményünk az elmúlt években sokat tett tanulóink hallássérüléséből fakadó elszigeteltsége ellen. Kapcsolatot ápolunk a város és a megye más fogyatékosokat nevelő intézményeivel, normál áltanos iskolákkal, sőt középiskolával is. (Hunyadi M., Kemény F., Római Kat. Ált. Isk., Gárdonyi G.Gimn.)

Az utazótanárok révén állandó kapcsolatban vagyunk hallássérült tanulókat befogadó Heves és Borsod megyei iskolákkal, óvodákkal.

 

Az esélyegyenlőségi program felelősségi köre

 

Intézményünkben az esélyegyenlőség megvalósulásáért az intézmény vezetője felel. Megvalósításának kijelölt programirányítója a diákotthon vezetője. A tantestület minden tagja felelős azért, hogy tisztában legyen az egyenlő bánásmódra vonatkozó jogi előírásokkal, biztosítsa a diszkriminációmentes oktatást.


Akcióterv

Rövid távon (1 év) az óvodai játszótér biztonságossá és használhatóvá tétele a cél. Ehhez szponzorok keresése, valamint pályázatok figyelése, a lehetőségek kihasználása szükséges.

Folyamatos teendő a hiányzások számának csökkentése. Ezt a gyermek és ifjúságvédelmi felelős, a tantestület minden tagja és az iskola vezetése is kiemelt fontosságú feladatnak tekinti.

Folyamatos feladat a szülők meggyőzése, hogy az általunk kínált programok gyermekük fejlődését, élménybeli gazdagodását szolgálják.

 

A nyilvánosság

A tervnek hozzáférhetőnek kell lennie a fenntartó, pedagógusok, a diákok, a szülői közösség, számára, ezért a könyvtárban és a tanári szobában helyezünk el egy-egy példányt.

 

Az intézmény Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervét a nevelőtestület és a Szülői Közösség elnöke elfogadta.

 

 

Eger, 2008. október 22.

 

 

                                                                                                 Muraközy Andrea

                                                                                                       Igazgató