Tartalomjegyzék
I. Az óvoda házirendje
1. Az óvodai felvétel, átvétel eljárási rendje
2. A nevelési év rendje
3. A szülő joga
4. A gyermek értékelése, jellemzése
5. Az
óvodai elhelyezés megszűnésének esetei, eljárási rendje
6. A
gyermek joga
7. A
gyermek kötelessége
8. Egyéb rendelkezések
II. Az iskola
1. Tanulói jogviszony
2. Munkarenddel
kapcsolatos szabályok
3. Tanórán kívüli
foglalkozások
4. Az intézményi
ünnepségek
5. A tanítási órák
látogatása
6. Az intézményi
létesítmények szabályai
7. A tanulók
díjazásának szabályai
8. A diákjogok és
kötelességek szabályai
9. Tanulói kötelességek
10. Iskolán kívüli
rendezvényeken tiltott magatartás
11. A tanulók
jutalmazásának rendje
12. Büntetések
13. Fegyelmi
intézkedések
14. A fegyelmi intézkedések
tárgyalását megelőző egyeztetés
15. Az agresszió
kezelése
16. A büntetőjogi
eljárás alá nem tartozó közösségellenes viselkedés
17. Az osztályozó,
javító és különbözeti vizsgák
18. A szülő joga a
tájékoztatáshoz
19. A gyermek és ifjúságvédelmi
felelős
20. A gyermekek
egészségügyi ellátása
21. Balesetvédelmi
oktatás
22. Fizetési
kötelezettségek
23. A foglalkozásokról
való távolmaradás
24. Az elektronikus
napló használatával kapcsolatos szabályok
25. Digitális eszközök használata
26. A házirend
megismerése
27. A tanulmányok
alatti vizsgák rendje
28. A tankönyvellátás
iskolán belüli szabályai
29. A tanulók
tantárgyválasztásának rendje
III. Kollégium
1.
Kollégiumi jogviszony
2. A
munkarenddel kapcsolatos szabályok
3. A
kollégiumból a hazautazás és tiltása
4. Az
intézményi rendezvények szabályai
5. Az
intézmény létesítményeinek használatával kapcsolatos szabályok
6.
Diákjogok és kötelességek
7. Tiltott
tanulói magatartás
8. A
tanulók jutalmazása, fegyelmezése
9. A
fegyelmi tárgyalást megelőző egyeztetés rendje
10. Az
agresszió kezelése
11. A
kollégiumi házirend megismerése
IV. A fenntartóra háruló
többletköltség kezelése
V. Szociális ösztöndíj,
támogatás megállapításának alapelvei
VI. A sorsolás útján történő
intézménybe kerülés rendje
VII. Záradék
Hozzáférhetőség
Hatályosság
Mellékletek
I. ÓVODA
- Az óvodai felvétel, átvétel eljárási rendje
a)
Az óvodába lépés feltétele hallássérült gyermekek esetében a Fővárosi
Pedagógiai Szakszolgálat Hallásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai
Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye szakvéleménye.
b)
A logopédiai csoportba a Heves Megyei Szakszolgálat Szakértői Bizottság
szakvéleménye, valamin szülői kérelem alapján.
c)
Felvételi körzet: Észak-magyarországi Régió
2.
A nevelési év rendje:
a)
A nevelési év rendje, beleértve a tanítás nélküli munkanapok
felhasználását és a nyári zárva tartás rendjét – megegyezik az iskolai tanítási
év rendjével, amit az éves munkaterv határoz meg.
b)
Az óvoda heti működési rendje: lásd az 1. sz. melléklet.
3.
A szülő joga:
- hogy a gyermek
napirendjének kialakítására javaslatot tegyen. A napirend kialakításánál
meghatározó szempontok: a gyermekek életkori sajátosságai és különleges
szükségleteik.
- hogy gyermekét
a foglalkozás megkezdése (9 óra) előtt behozza az óvodába, és 17 óráig
hazavigye. Későbbi időpontban csak előzetes egyeztetés után viheti haza.
4.
A gyermekek értékelése, jellemzése:
a)
A jellemzés az óvodai szakmai módszertani munkaközösség által kidolgozott
szempontrendszere alapján történik. Ideje, gyakorisága:
-
óvodába lépéskor
-
szükség szerint
-
az óvoda befejezésekor
b)
A beiskolázás előtt a csoportvezető gyógypedagógus részletes pedagógiai
jellemzést készít. A gyermeket megvizsgálja a Hallásvizsgáló Országos Szakértői
és Rehabilitációs Bizottság, ill. a Heves Megyei Tanulási Képességet Vizsgáló
Szakértői Bizottság és dönt a beiskolázásról, figyelembe véve a szükséges
szakorvosi vizsgálatokat is.
5.
Az óvodai elhelyezés megszűnésének esetei, eljárási rendje:
-
A gyermek beiskolázásra kerül.
-
Más óvodatípusba kerül szakértői vélemény alapján.
-
Szülői kérésre egyéb okok miatt.
6.
A gyermek joga:
-
Felnőtt felügyelete mellett használhatja az intézmény
helyiségeit, eszközeit, játszóteret, játszóudvart.
-
Részt vehet óvodai foglalkozásokon, intézményi rendezvényeken.
7.
A gyermek kötelessége:
-
Óvja meg környezetének tisztaságát életkorának megfelelő szinten.
-
Szándékosan ne rongálja az intézmény épületét, berendezési
tárgyait.
8.
Az Óvoda működésére vonatkozó egyéb rendelkezések a
Házirend mellékleteiben találhatók.
II. ISKOLA
1.
Tanulói jogviszony
a)
Az iskolába lépés feltételei:
-
A hallássérült tanköteles korú gyermek rendelkezzen a Fővárosi
Pedagógiai Szakszolgálat Hallásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai
Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye szakvéleményével, valamint a szülő
kérje gyermeke felvételét.
-
A logopédiai csoportba történő felvételhez a tanuló rendelkezzen
a Heves Megyei Szakszolgálat Szakértői Bizottság szakvéleményével, valamint a
szülő kérje gyermeke felvételét.
b)
Átvétel feltételei:
-
Eltérő iskolatípusból a megfelelő szakértői vélemények alapján.
-
Azonos iskolatípusból szülői kérésre, a szükséges dokumentumok
bemutatásával (bizonyítvány, anyakönyvi kivonat, szakvélemény, törzskönyv,
átjelentkezési lap)
c)
Osztályba, csoportba sorolás szempontjai:
-
A gyermek életkora
-
Az elvégzett évfolyamokat tanúsító bizonyítvány
-
Egyéni képességek figyelembevételével a tanulmányi idő
megrövidíthető
d)
Felvétel, átvétel elutasításának eljárási rendje:
-
Megfelelő szakértői vélemény hiányában a tanuló felvételi kérelme
elutasítható.
e)
A tanulói jogviszony megszüntetése, az eljárás rendje:
-
A tankötelezettség megszűnésével
-
A szülő kérésére áthelyezéssel
-
Külföldre távozás esetén
-
Fegyelmi büntetés következtében, ha a tanuló a tanköteles kort
betöltötte
-
A tanulói jogviszony megszűnéséről az iskola írásbeli értesítést
küld a szülőnek
f)
Magántanulói jogviszony létrejöhet: szülői kérésre, iskolai javaslatra,
szakértői vélemény alapján.
2.
Munkarenddel kapcsolatos szabályok
a)
A tanórák, foglalkozások rendjét lásd a 2. sz. mellékletben.
b)
A heti rend kialakításával igazodunk a Nemzeti Köznevelésről szóló
törvény előírásaihoz, és a tanulók különleges szükségleteihez.
c)
A tanítás megkezdésének és befejezésének heti rendjének kialakításakor
figyelembe vesszük a gyermekek utazási igényeit.
d)
Tanórák közti szünetek.
Az iskola az óraközi
szünetek időtartama alatt felügyeletet biztosít. A felügyeletet biztosító
nevelő jogosult dönteni arról, hogy a tanulók hol töltik a szünetet. A felsőbb
évfolyam tanulói diákügyeletet adhatnak.
e)
A nyitva tartás alatt az Intézmény folyamatos felügyeletet biztosít a
gyermekek számára.
g)
A tanév rendjét, a tanítás nélküli munkanapok felhasználásának rendjét
az iskola éves munkaterve határozza meg.
Az iskola munkarendjéhez
alakítjuk a kollégium munkarendjét.
3.
Tanórán kívüli foglalkozások
Az intézmény
működéséből adódóan ezek a foglalkozások többnyire a kollégium munkarendjébe
illeszkednek. A tanulási időt követően szerveződnek a szaktárgyi szakkörök a
felső tagozatosoknak, valamint a hittanórák az arra jelentkező
tanulók részére. A különféle szakkörök a tanulók képességeinek fejlődését
szolgálják. Jellegüket tekintve lehetnek művészeti, technikai szaktárgyi
szakkörök, de szerveződhetnek valamilyen közös érdeklődés, hobby alapján is
(diákkör). Az intézményi sportkörök a testnevelési órákkal együtt valamennyi
évfolyamon biztosítják a tanulók mindennapi testedzését, valamint a
sportversenyekre való felkészítést. A működő szakkörök felsorolását az éves
munkaterv tartalmazza.
4. Az intézményi ünnepségeken a tanulók számára a
részvétel kötelező, a tanulók ünneplő ruhát viselnek (sötét nadrág, illetve
szoknya, fehér ing, illetve blúz). Iskolai rendezvényeken a tanulók alkalomhoz
illő öltözékben jelennek meg. A szülőknek joguk van az iskola rendezvényein és
ünnepségein részt venni.
5. A tanítási órákat előzetes egyeztetés
után, intézményvezetői engedéllyel, a szülők is látogathatják.
6. A tanulók az intézmény létesítményeit
felnőtt felügyelettel rendeltetésszerűen használhatják, az adott
helyiség szabályzatának megfelelően. Az iskola udvarát, játszóterét,
sportpályáját a tanulók kizárólag felnőtt felügyelete mellett,
rendeltetésszerűen használhatják.
7. A tanulók díjazásának szabályai
Szabadidőben,
szakkörön, tanórákon elkészült munkadarabokat a tanulók hazavihetik. A
foglalkozást vezető pedagógus döntése alapján a mintadarabokat intézményi
kiállításra, ajándékozásra használjuk fel.
8.
A diákjogok és kötelességek gyakorlásával kapcsolatos szabályok
a)
A tanulók nagyobb közössége a tanulók több mint 30 %-a
b)
A diákönkormányzati jogokat a tanulók nagyobb közössége gyakorolja. Az
iskola vezetőségében a Diákönkormányzatot patronáló tanár képviseli, és az
információáramlást biztosítja.
c)
A tanulónak a szülőkkel egyetértésben joga van az iskola által felkínált
fakultatív tantárgyak és foglalkozások közül választani.
d)
Az iskolában a diákok aktív közreműködésével faliújság működik.
e)
A tanulót megillető kedvezményekről a szülő tájékoztatást kap az iskola
igazgatójától.
f)
A tanuló által okozott kárért a szülő anyagi felelősséggel tartozik.
g)
A tanuló a tanórákhoz kapcsolódóan kap házi feladatot azzal a nevelési
célzattal, hogy feladattudata, felelősségérzete kialakulhasson.
- A házi
feladatnak olyan jellegűnek kell lennie, mely a tananyag begyakorlását
szolgálja, elkészítéséhez elegendő a kollégiumi nevelőtanár vagy a szülő
minimális segítsége.
- A házi
feladat elkészítésének elmaradása következtében a tanuló elmarasztalásban
részesül. A házi feladat és a felszerelés rendszeres hiánya a tanuló
szorgalmának értékelésére kihatással lesz, de ez nem befolyásolja tanulmányi
teljesítményének értékelését.
9.
Tanulói jogok és kötelességek
a)
A tanulónak joga van ahhoz, hogy
-
tankötelezettségét különleges szükségleteinek megfelelő
intézményben,
szakemberek irányításával teljesítse
-
igény szerint korrepetálásban, felzárkóztatásban, illetve
tehetséggondozásban
részesüljön
-
bekapcsolódjon a diákönkormányzat életébe
-
kollégista legyen, illetve bejáróként is részt vegyen a
szabadidős
foglalkozásokon
-
a Nemzeti Köznevelésről szóló törvényben biztosított jogaival
élhessen
-
joga van ahhoz, hogy ékszert, nagyértékű játékot, elektronikai
eszközt hozzon
magával,
de az intézmény ezért felelősséget nem vállal
b)
A tanuló kötelessége,
-
hogy tankötelezettségét teljesítse
-
hogy az intézmény Házirendjét betartsa
-
az intézmény dolgozójának felügyelete, irányítása mellett iskolai
rendezvények előkészítésében, majd a terem visszarendezésében részt vegyen
-
az intézmény helyiségeit tartsa rendben, az épület állagát,
tisztaságát óvja
10. Iskolán
kívüli rendezvényeken tiltott tanulói magatartás
-
szeszesital, dohányáru, kábítószerek vásárlása, illetve ezek
fogyasztása, használata
-
szándékos rongálás
-
másokat megbotránkoztató viselkedés
11. A
tanulók jutalmazásának formája, rendje
a)
Év közben
-szaktanári,
nevelőtanári dicséret szóban, üzenőfüzetben
-szaktanári,
nevelőtanári dicséret ellenőrzőbe írva
-osztályfőnöki
dicséret ellenőrzőbe írva
-igazgatói dicséret
ellenőrzőbe írva
-igazgatói dicséret
az iskola ifjúsága előtt (iskolagyűlésen, ünnepélyeken)
b)
Év végén
-bizonyítványba írt
szaktanári dicséret
-bizonyítványba írt
általános tanulmányi munkát elismerő dicséret
-oklevél
-jutalomkönyv
-igazgatói dicséret
az iskola ifjúsága előtt
-Mlinkó István-díj
A szóbeli dicséretet is írásba kell foglalni, és a szülővel
alá kell íratni.
12. Büntetések:
a)
szóbeli figyelmeztetés négyszemközt, majd közösség előtt
b)
írásbeli figyelmeztetés
c)
írásbeli intés (szaktanári, vagy osztályfőnöki)
d)
napirend szigorítása
e)
igazgatói intés szülő jelenlétében
f)
igazgatói intés a tanulóközösség előtt
13. Fegyelmi
intézkedések fokozatai és formái
a)
megrovás
b)
szigorú megrovás
c)
meghatározott kedvezmények, juttatások csökkentése, illetve megvonása
(kirándulás, táborozás)
d)
áthelyezés másik osztályba, tanulócsoportba
e)
eltiltás a tanév folytatásától nem tanköteles korúak esetén
f)
kizárás az iskolából nem tanköteles korúak esetén.
14. A
fegyelmi tárgyalást megelőző egyeztetési eljárás folytatható le a
20/2012.(VIII.31.) EMMI rendelet alapján)
Az egyeztető eljárás célja, a kötelességszegéshez elvezető
események feldolgozása, értékelése, valamint ennek alapján a kötelességszegő és
a sértett közötti megállapodás létrehozása, a sérelem orvoslása érdekében.
Egyeztető eljárás lefolytatására akkor van lehetőség, ha azzal az érintett
felek – kiskorú tanuló esetében a szülők – egyetértenek.
Az egyeztetési eljárás kezdeményezéséért, szabályszerű lebonyolításáért
felelős az intézményvezető.
Az
eljárásban érintett személyek értesítése, és a tények feltárásában való
közreműködés az általános igazgatóhelyettesnek, ill. a kollégiumi vezetőnek a
kötelessége.
15. Az
agresszió kezelése
Az agresszió kezelésével kapcsolatos
teendők az intézmény Pedagógiai Programjának II. fejezetének 5. pontjában
olvashatók.
16. A büntetőjogi eljárás
alá nem tartozó közösségellenes viselkedés megelőzése, annak szabályozása
Minden esetben cél a tanuló közösségellenes viselkedésének megelőzése és
megakadályozása. A tanuló zaklatott viselkedését észlelő pedagógus vagy nem
pedagógus dolgozó, illetve tanuló jelzi az érintett osztályfőnöknek a problémát.
Egyéni segítő beszélgetés keretében feltárják a zaklatott viselkedés kiváltó
okát. Nem kielégítő eredmény esetén a beszélgetésbe be kell vonni az
intézményegység-vezetőt, illetve az intézményvezetőt. Ezzel egyidejűleg az
osztályfőnök felveszi kapcsolatot a szülővel, gyámmal, gondviselővel. Ha a
tanuló viselkedése nem rendeződik, akkor további segítő szakember bevonása
történik (családsegítő, mentálhigiénés szakember, a gyermekvédelmi rendszer
szakemberei). Ennek szervezése az intézményvezető feladata. Amennyiben a tanuló
közösségellenes viselkedése nem szűnik meg, akkor a házirendben felsorolt
büntetési formák alkalmazandóak.
17. Az
osztályozó, javító, különbözeti vizsgák és a felmentések a Nemzeti
Köznevelési Törvény és a Pedagógiai Program rendelkezései alapján történnek.
18. A
szülőknek joguk van tájékoztatást kapni a következő tanév taneszközeiről. A
szülők közössége, a tanulók nagyobb csoportjának javaslatára kérheti a házirend
módosítását.
19. Intézményünkben
gyermek- és ifjúságvédelmi felelős működik. Elérhetőségéről az iskola
igazgatója tájékoztatja a szülőket.
20. A
gyermekek egészségügyi ellátásáról az intézmény gondoskodik a betegszobában
kifüggesztett rend szerint. (4. sz. melléklet)
21. Tanulóink
minden tanév elején balesetvédelmi oktatást kapnak. A baleset megelőzési
előírásokról minden tanév első tanítási napján, valamint szaktárgyanként a szaktanároktól
a tanulók tájékoztatást kapnak. A pedagógus az általa elkészített, használt
pedagógiai eszközöket csak megfelelő védő, biztonsági előírások figyelembe
vételével viheti be az óvodai foglalkozásokra és iskolai tanórákra.
22. Fizetési
kötelezettségek
A szülő étkezési térítési díjat fizet tárgy hó 10. napjáig. A hátralékot a
következő hónap 10. napjáig kell rendeznie. Tanév végén a túlfizetést a
Gyermekjóléti és Bölcsődei Igazgatóság visszafizeti. A gyermekvédelmi
kedvezménnyel rendelkező tanulók, illetve az óvodások nem fizetnek az
étkezésért. A gyermekvédelmi kedvezmény érvényesítéséhez a határozat
benyújtását a szülőnek időben meg kell tennie.
23. A
foglalkozásokról való távolmaradással kapcsolatos szabályok
A
hiányzás első napján a szülő köteles értesíteni az iskolát.
Iskolába
érkezéskor a tanuló köteles mulasztásának okáról igazolást hozni. Igazolatlan
hiányzás esetén a gyermek– és ifjúságvédelmi felelős intézkedik.
A
foglalkozásokról való késések a szorgalmi jegyeket befolyásolják. A késés
okáról tájékoztatni kell a nevelőt.
24. Az
elektronikus napló használatával kapcsolatos szabályok
Iskolánk
a tanulók értékelésének és mulasztásának rögzítésére elektronikus naplót
használ.
- Az elektronikus
napló bejegyzéseit a szülők egy internetes hálózati kapcsolattal rendelkező
számítógép segítségével megtekinthetik.
- A szülők –
megfelelő jogosultság birtokában: regisztráció és jelszó beírása után –
hozzáférhetnek az elektronikus naplóhoz, megnézhetik saját gyermekük
érdemjegyeit, osztályzatait, dicséreteit és elmarasztalásait, a mulasztásokat,
a mulasztások igazolását, illetve a tanuló iskolai életéhez kapcsolódó
különböző bejegyzéseket.
- A tanulók
félévi osztályzatát az iskola – az elektronikus napló mellett – a szülőkkel az
értesítő könyvön (ellenőrzőn) keresztül is írásban közli.
- Az elektronikus
naplóhoz a szülők szülői, illetve külön tanulói hozzáférést igényelhetnek.
- A hozzáférést
az osztályfőnököknél lehet kérni.
- Az elektronikus
naplót a pedagógusok, a szülők és a tanulók egymás közötti értesítések,
üzenetek küldésére is használhatják.
- Abban az
esetben, ha a szülő az osztályfőnöknek írásban jelzi, hogy nem tudja használni
az e-naplót, a szülők tájékoztatása és a szülővel való kapcsolattartás értesítő
könyvön keresztül írásban történik. Az osztályzatok bejegyzése az értesítő
könyvbe (ellenőrzőbe) a tanuló feladata. A bejegyzéseket a szülőnek láttamoznia
kell.
25. Digitális
eszközök használata az intézményi élet során
Lásd a Házirend mellékletében a részletes szabályozást
26. A
tanulmányok alatti vizsgák rendje
A tanuló értékelését, osztályzatait évközi teljesítménye és
érdemjegyei vagy az osztályozó vizsgán, pótló és javítóvizsgán nyújtott
teljesítménye alapján állapítjuk meg.
A szülőket fogadóórán, szülői értekezleten, üzenő füzeten,
telefonon, keresztül folyamatosan tájékoztatjuk gyermeke teljesítményéről,
eredményeiről. Nyílt tanítási órákon személyes tapasztalatokat is szerezhetnek
gyermekük fejlődéséről.
Félévkor az ellenőrzőben értékelést, illetve osztályzatokat,
félévi bizonyítványt kapnak pedagógiai programunk, és helyi tanterveink
szerint. Dokumentumaink évfolyamonként és tantárgyanként tartalmazzák a
továbbhaladás követelményeit.
Tanulmányok alatti vizsgák:
- Osztályozó
- Évnyerő vizsga
- Javítóvizsga
Amennyiben a tanulónak a félévi és a tanév végi értékeléséhez
vizsgát kell tennie, akkor a szülőt erről írásban értesítjük a vizsgán való
részvétel szükségességéről, és időpontjáról. Főszabály szerint a vizsgának
szeptember 30-ig meg kell történnie.
Három fős bizottság előtt zajlik a vizsga, és jegyzőkönyvben
kerül rögzítésre.
Az osztályozó vizsga követelményeit tantárgyanként,
évfolyamonként az 1. sz. melléklet tartalmazza. Az osztályozóvizsga letételét a
nevelőtestület engedélyezi; mérlegelve a hiányzás mértékét, ezen belül az
igazolt és igazolatlan hiányzás arányát.
Ha a tanuló egy évfolyam követelményeit rövidebb idő alatt
teljesíti, akkor nevelőtestületi és igazgatói engedéllyel jogosult arra, hogy
évnyerő vizsgát tegyen.
Javítóvizsgát legföljebb két tantárgyból lehet tenni.
27. A
tankönyvellátás iskolán belüli szabályai
Az intézmény
valamennyi tanulója sajátos nevelési igényű, így a tankönyvet térítésmentesen
kapja. Az osztályfőnök a szaktanárok jelzése alapján összesíti a tankönyv
iránti igényt. A tankönyvfelelős rögzíti a megfelelő elektronikus felületen.
28. A
házirend megismerése
a)
A házirendet a szülők szülői értekezleten megismerik, és ezt
aláírásukkal tanúsítják.
b)
A tanulókat az osztályfőnök köteles tájékoztatni az iskola
házirendjéről.
c)
Az iskola igazgatója gondoskodik arról, hogy a házirend mindenki számára
hozzáférhető legyen.
d)
Az intézménnyel első alkalommal jogviszonyba kerülő gyermekek, illetve
szülők átveszik a Házirend egy nyomtatott példányát.
29. A tanulók tantárgyválasztásának rendje
Szeptember
1-jén, a tanévnyitó szülői értekezleten a szülő írásban nyilatkozik arról, hogy
gyermeke a választható tantárgyak közül melyiken vegyen részt. Az adott
tanévben a választás nem módosítható.
III. KOLLÉGIUM
1. Kollégiumi jogviszony
-
A kollégiumba kerülés feltételei megegyeznek az iskolába kerülés
feltételeivel. Az integráltan tanuló hallássérült tanulóknak, valamint a
beszédfejlesztő csoportok tanulóinak is biztosítjuk a diákotthoni elhelyezést
szülői kérésre.
-
A csoportba sorolás feltételei megegyeznek az iskolai
szempontokkal.
-
A felvétel, átvétel elutasításának rendje: Nem lehet a kollégium
lakója az, aki magatartásával zavarja társait, tartósan sérti az együttélés
elemi szabályait.
-
A kollégiumi
jogviszony megszűnésének szabályai megegyeznek az iskolai szabályozással.
2. A munkarenddel
kapcsolatos szabályok
-
Napirend és heti rend: lásd a 3. számú mellékletet.
-
A tanuló iskolai elfoglaltságát, órarendjét, szabadidejének
szervezését az életkori sajátosságok és a különleges szükségletek figyelembe
vételével szervezzük.
-
A nyitva tartás alatti folyamatos felügyelet, ügyelet szabályai:
A szorgalmi időszak alatt a kollégiumban folyamatos felügyeletet biztosít.
-
A tanév rendjével, a tanítás nélküli munkanapok felhasználásának
általános szempontjai megegyeznek az iskolai házirendben megfogalmazottakkal.
-
A kollégium munkarendjét az iskolai munkarenddel összhangban
szervezzük.
3. A kollégiumból a hazautazás és tiltásának szabályai,
rendje
-
A gyerekek haza- és visszautazása történhet a szülőkkel kötött
írásbeli megállapodás alapján önállóan, vagy szülői kísérettel.
-
A tanuló utazhat az iskola által szervezett busszal Miskolcig. Az
utazás folyamán kizárólag a gyermekfelügyelő biztosít felügyeletet. Külön
felügyeletet igénylő gyermek csak szülői kísérettel utazhat az iskolabuszon.
-
A bejáró tanuló hazamehet tanítás után, ebéd után, illetve a
szülővel történt előzetes megállapodás alapján adott időpontban úgy, hogy a
délutáni tanulás rendjét ne zavarja, de legkésőbb 18:30-ig.
-
A bejáró óvodások az 1. sz. melléklettben foglaltak szerint
mehetnek haza.
-
A magántanuló csak külön meghívással kapcsolódhat be a kollégium
életébe.
-
Fegyelmi okokból a hazautazás nem tiltható meg.
4. Az
intézményi rendezvények és ünnepek szabályozása megegyezik az iskolai szabályozással.
-
Az intézmény
létesítményeinek használatával kapcsolatos szabályok megegyeznek
az iskolai házirendben megfogalmazottakéval.
-
A hálószobába szülők csak a be- és kiköltözések alkalmával
mehetnek be. A tanév folyamán a szülők a portán várják meg gyermekeiket.
-
Kivéve: iskolai rendezvények.
-
Egyéb esetekben iskolai dolgozók kíséretével.
-
A tanulók az intézmény létesítményeit felnőtt felügyelettel
rendeltetésszerűen használhatják tanításon kívüli rendezvények, programok
alakalmával.
-
Az egészségre ártalmas /pl.: gyógyszer, alkohol, cigaretta/, ill.
saját és mások testi épségére veszélyes anyagok, eszközök /szúró, vágó tárgyak/
nem hozhatók a kollégiumba.
-
A tanulók hálószobai szekrényeiket akkor zárhatják le, ha
tartalék (pót) kulcsot adnak le a gyermekfelügyelőiknek.
-
A kollégium tanítási szünetben szálláshelyenként értékesítheti a
hálószobákat, ill. szorgalmi időben korlátozott mértékben bérbe adhatja a
tornatermet.
5. Diákjogok és kötelességek:
a)
A tanulóknak
joguk van:
-
a kollégiumi
problémáikkal az intézményvezetőhöz, szaktanárokhoz, nevelőtanárokhoz,
gyermekfelügyelőkhöz fordulni
-
a kollégium és a
DÖK által felkínált szakkörökön, rendezvényeken való részvételre
-
hit- és
vallásoktatáson való részvételre
-
a kollégium
helyiségeinek rendeltetésszerű használatához
-
az iskolai munkát
nem zavaró, az oktatást, kulturális, sporttevékenységet segítő személyes
tárgyakat behozni
-
saját felelősségre
ékszert, mobiltelefont behozni, (a telefont tanulási időben, ünnepségeken
kikapcsolt állapotban kell tartani), használatának rendje mellékletben
olvasható
-
szülői írásbeli
engedély alapján az iskola területét elhagyni
-
véleményt
nyilvánítani a kollégiumi élet minden területéről
-
a betegszobai
szolgáltatások igénybevételéhez, melynek formáit a betegszobai működési
szabályzat tartalmazza (4. sz. melléklet)
b)
A tanulók
kötelesek:
-
a kulturált
viselkedési szabályokat betartani mind egymással mind a felnőttekkel szemben.
-
az étkezési
térítési díjat minden hónap 10-ig befizetni.
-
tanév kezdetekor
orvosi igazolást bemutatnia arról, hogy egészségesek és közösségbe mehetnek.
-
a kollégiumba
ápoltan, tisztán kell érkezni.
-
az iskolai ünnepélyeken
ünneplő ruhát viselni.
-
a kollégium
felszerelését óvni és ügyelni a takarékosságra.
-
a szándékosan
okozott anyagi kárt megtéríteni.
6.
Tiltott tanulói
magatartás kollégiumi lakhatás ideje alatt
- Szeszesital és dohányáru,
kábítószerek vásárlása, illetve ezek fogyasztása, használata.
- Játékteremben, italboltban való
tartózkodás.
- Nyerő- és játékgépek használata.
- Közterületen szándékos rongálás.
- Másokat megbotránkoztató viselkedés.
- Társairól videófelvételt, vagy
fényképet készíteni.
- Tanórán, illetve a kollégiumban
lámpaoltás után telefont használni.
7. A tanulók jutalmazásának, fegyelmezésének
formája, rendje:
a)
Jutalmazás év közben:
-
nevelőtanári, szakkörvezetői, gyermekfelügyelői dicséret szóban,
üzenőfüzetben és ellenőrzőben
-
igazgatói dicséret szóban, az iskola ifjúsága előtt, írásban az
ellenőrzőben
b)
Jutalmazás év végén
-
közösségi szakköri munkáért elismerő oklevél, könyv –tárgyjutalom
c)
Büntetések
-
szóbeli figyelmeztetés
-
írásbeli figyelmeztetés
-
írásbeli intés
-
kimenő megvonása
-
igazgatói intés
-
fakultatív programoktól való eltiltás (kirándulás, tábor, sportverseny)
-
kizárás a kollégiumból
8.
A fegyelmi
tárgyalást megelőző kötelezően lefolytatandó egyeztetési eljárás rendje
20/2012.(VIII.31.) EMMI rendelet alapján)
A rendeletben
rögzített szabályozásnak megfelelően, az ott közölt eljárásrendben, a tanulót
érintő fegyelmi eljárás megindítása előtt, a kötelességszegő és a sértett
közötti egyeztetési eljárást lehet lefolytatni.
Az
egyeztető eljárás célja, a kötelességszegéshez elvezető események feldolgozása,
értékelése, valamint ennek alapján a kötelességszegő és a sértett közötti
megállapodás létrehozása, a sérelem orvoslása érdekében.
Az
egyeztetési eljárás kezdeményezéséért, szabályszerű lebonyolításáért felelős az
intézményvezető.
Az
eljárásban érintett személyek értesítése, és a tények feltárásában való közreműködés
az általános igazgatóhelyettesnek, ill. a diákotthoni igazgatóhelyettesnek a
kötelessége.
9.
Az agresszió
kezelése
Az agresszió
kezelésével kapcsolatos teendők az intézmény Pedagógiai Programjának II.
fejezetének 5. pontjában olvashatók.
10.
A kollégiumi házirendet
a szülők szülői értekezleten megismerik, és ezt aláírásukkal tanúsítják. A
tanulókat a nevelőtanár köteles tájékoztatni a diákotthon házirendjéről.
IV. A
fenntartóra irányuló többletköltség kezelése
A házirendbe olyan
változtatás, ami a fenntartóra többletkötelezettséget róna, csak abban az
esetben kerülhet be, ha ezzel a fenntartó előzetesen egyetértett.
V. A szociális
ösztöndíj, támogatás megállapításának alapelvei
Intézményünkben
nem releváns.
VI. A sorsolás útján az intézménybe kerülés rendje
A
sorsolás nyilvános.
- A sorsolásra a
felvételi kérelmet benyújtó szülőket meg kell hívni.
- A meghívónak
tartalmaznia kell a sorsolás helyszínét, a sorsolás időpontját, a sorsolásban
érintett tanulók számát, valamint a felvehető tanulók számát.
- A sorsolás
helyszíne az iskola épülete.
- A sorsolást a
felvételi kérelmek benyújtására rendelkezésre álló időszak utolsó napja után
tizenöt napon belül le kell bonyolítani.
- A sorsolást az
ez alkalomra létrehozott sorsolási bizottság szervezi meg és bonyolítja le. A
sorsolási bizottság tagjai: az intézményvezető, az általános helyettes és az
érintett osztályfőnök, az érintett szülők, a jegyzőkönyvvezető.
- A sorsolási
bizottság elnöke: az iskola igazgatóhelyettese.
- A sorsolás
elején a megjelent szülőkkel ismertetni kell a sorsolás menetét és a sorsolási
bizottság tagjait.
- A felvételi
kérelmeket jelölés nélküli, zárt borítékban a jelenlevők előtt kell behelyezni
a sorsolási urnába.
- Az urnából a
sorsolási bizottság egyik tagja veszi ki egyesével a borítékokat, majd mindenki
számára jól hallhatóan felolvassa a borítékban levő tanuló nevét.
- Az egymás után
kihúzott tanulók nevét a jegyzőkönyvvezető a kihúzás sorrendjében azonnal
rögzíti a jegyzőkönyvben.
- A sorsolás
eredményeképpen minden jelentkezőt rangsorolni kell.
- A sorsolás
menetéről a sorsolás közben jegyzőkönyvet kell felvenni.
- A
jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a sorsolás időpontját, a sorsolás helyszínét,
a sorsolási bizottságtagjainak nevét, a felvételi kérelmet benyújtó szülők és
tanulók nevét, a felvehető tanulók számát, a kihúzás sorrendjében a tanulók
nevét, a sorsolás eredményeképpen az iskolába felvett és az elutasított tanulók
nevét, a keltezést, valamint a sorsolási bizottság elnökének és a
jegyzőkönyvvezetőnek az aláírását.
- Az elkészült
jegyzőkönyvet a sorsolás végén a jelenlevőkkel ismertetni kell.
- A sorsolás után
az iskola igazgatója – sorsolás eredményének megfelelően – a felvételről,
illetve a felvétel elutasításáról határozatot hoz, melyet hivatalos formában
eljuttat a felvételi kérelmet benyújtó szülőknek.
VI. Záradék
Az Egri Mlinkó István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani
Intézmény, Óvoda, Általános Iskola és Kollégium nevelőtestülete az intézmény
Házirendjének módosításait a 2021. január 31-ém megtartott nevelőtestületi
értekezletén fogadta el. A pedagógusok egyetértésüket aláírásukkal igazolták.
Hozzáférhetőség
Papíralapú
változata elhelyezésre kerül az intézményvezetői irodában, a könyvtárban.
Olvasható az iskola weblapján. Az intézménybe első alkalommal beiratkozó tanuló
(szülő, gondviselő, gyám) a Házirend egy nyomtatott példányát átveszi.
Hatályosság
A Házirend
visszavonásig érvényes. Felülvizsgálata jogszabályváltozás, fenntartói kérésre
vagy intézményi változás miatt történik.
Mellékletek
A
Házirend 1. számú melléklete
Óvodai napirend a hallássérült gyermekek csoportjában
Időpont
|
Hétfő
|
Kedd
|
Szerda
|
Csütörtök
|
Péntek
|
8.00 - 9.00
9.15 - 10.00
|
gyermekek fogadása, játék, és hallókészülék ell.
csoportos. foglalkozás
|
8.00-9.00
játék, közben
hallókészülékek
ellenőrzése
|
7.30 - 8.15. játék, közben hallókészülékek ellenőrzése
|
10.00 - 10.15
|
tízórai
|
9.00-9.45
csoportos foglalkozás
|
8.15 - 9.00 csoportos fogl.
|
10.15 - 11.00
|
csoportos foglalkozás
|
9.45-10.15
tízórai
|
9.00 - 9.15 tízórai
|
11.00 - 11.45
|
kiscsop. fogl. / egyéni fogl.
|
10.15-11.00 csop.
fogl/egyéni fogl.
|
9.25 - 10.00 csoportos fogl.
|
11.45 - 12.30
|
egyéni foglalkozás
|
11.00-11.45 kiscsop.
fogl/egyéni fogl.
11.45-12.30 egyéni
foglalkozás
|
10.00 - 11.30 egyéni fogl.
|
12.20 - 13.00
|
ebéd
|
13.00 - 14.30
|
alvás
/ pihenő / játék
|
14.30 - 15.00
|
folyamatos
ébresztés / játék
|
15.00 - 15.20
|
uzsonna
|
15.20 - 16.00
|
csoportos
foglalkozás
|
16.00 - 16.45
|
játék
|
16.45 - 18:00
|
a
terem rendezése, levegőzés
|
18:00 - 18:30
|
vacsora
|
Óvodai
napirend a logopédiai óvodai csoport számára
Időpont
|
Hétfő
|
Kedd
|
Szerda
|
Csütörtök
|
Péntek
|
8.00 - 9.00
9.15 - 10.00
|
Alapozó terápia
csoportos foglalkozás
|
8.00-9.00
Alapozó terápia
|
7.30-8.30. Alapozó terápia
|
10.00 - 10.15
|
tízórai
|
9.00-9.45
csoportos foglalkozás
|
8.15-9.00 csoportos fogl.
|
10.15 - 11.00
|
csoportos fogl. / logopédia
|
9.45-10.15
tízórai
|
9.00-9.15 tízórai
|
11.00 - 11.45
|
kiscsop. fogl. / logopédia
|
10.15-11.00 csop. fogl.
/ logopédia
|
9.15-10.00 csoportos fogl.
|
11.45 - 12.30
|
egyéni foglalkozás
|
11.00-11.45
kiscsoportos fogl. / logopédia
11.45-12.30 egyéni
foglalkozás
|
10.00-10.45 kiscsoportos fogl.
10.45-11.30 egyéni fogl.
|
12.30 - 13.00
|
ebéd
|
13.00 - 14.30
|
alvás
/ pihenő / játék / Alapozó terápia
|
14.30 - 15.00
|
folyamatos
ébresztés / játék
|
15.00 - 15.20
|
uzsonna
|
15.20 - 16.00
|
csoportos
foglalkozás
|
16.00 - 16.45
|
játék
|
16.45-
|
a
terem rendezése, levegőzés
|
A
Házirend 2. számú melléklete
Csengetési rend
órák
|
hétfő
|
kedd
|
szerda
|
csütörtök
|
péntek
|
jelző
csengetés
|
|
7.55-kor
|
|
|
|
0.
óra
|
|
7.10-7.55
|
|
|
|
1.
óra
|
8.20-9.05
|
8.00-8.45
|
|
|
7.30-8.15
|
2.
óra
|
9.15-10.00
|
8.55-9.40
|
|
|
8.25-9.10
|
tízórai
|
15
perc
|
15
perc
|
15
perc
|
15
perc
|
15
perc
|
3.
óra
|
10.15-11.00
|
9.55-10.40
|
|
|
9.25-10.10
|
4. óra
|
11.05-11.50
|
10.55-11.40
|
|
|
10.20-11.05
|
5.
óra
|
12.00-12.45
|
11.50-12.35
|
|
|
11.10-11.55
|
6.
óra
|
12.50-13.35
|
12.45-13.30
|
|
|
12.00-12.45
|
A
Házirend 3. a számú melléklete
Kollégiumii napirend az intézmény hallássérült gyermekeket ellátó
csoportjai számára
hétfő
|
kedd-szerda-csütörtök
|
péntek
|
2. emelet 1. emelet
|
2. emelet 1. emelet
|
2. emelet 1. emelet
|
7:00 érkezés folyamatosan
hallókészülék ell. folyamatosan
|
6:00 ébresztő
mosakodás, öltözködés
|
6:15 ébresztő
mosakodás, öltözködés
|
9:00 érkezik az iskolabusz
Miskolcról
az osztályok elfoglalása
|
ágyak, hálószobák rendbe tétele
|
ágyak, hálószobák rendbe tétele
6:45 reggeli
|
9:15 tanórák
|
7:00 reggeli hallókészülék ell.
7:20 hallókészülék ell. reggeli
|
7:00 hallókészülék ell. reggeli
hallókészülék ell.
|
|
7:50 az osztályok elfoglalása
8:00 tanórák
|
7:30 az osztályok
elfoglalása, tanórák
12:00 ebéd folyamatosan
|
12:45 ebéd 1. turnus
|
12:45 ebéd 1. turnus
|
12:35 ebéd a 6. órás
iskolabuszosoknak
|
13:35 ebéd 2. turnus
|
13:30 ebéd 2. turnus
|
hazautazás folyamatosan
|
13:45 szabadidő
|
13: 45 szabadidő
|
12:55 indul az iskolabusz Miskolcra
|
14:15 szabadidő
15:00 tanulás
|
14:15 szabadidő
|
|
16:00 uzsonna
|
16:00 uzsonna
|
|
16:20 tanulás
|
16:20 tanulás tanulás
|
|
17:00 tanulás
|
17:00 tanulás
|
|
17:20 szabadidő szünet
|
17:20 szabadidő szünet
|
|
17:30 tanulás
|
17:30 tanulás
|
|
18:00 vacsora szabadidő
|
18:00 vacsora szabadidő
|
|
18:30 vacsora
19:00 szabadidő
|
18:30 szabadidő vacsora
|
|
20:00 lefekvéshez készülődés
|
20:00 lefekvéshez készülődés
|
|
20:30 zuhanyozás
|
20:30 zuhanyozás
|
|
21:00 villanyoltás
|
21:00 villanyoltás
|
|
21:30 villanyoltás
|
21:30 villanyoltás
|
|
A
Házirend 3. b számú melléklete
A logopédiai csoportokba járó gyermekek napirendje
hétfő
|
kedd-szerda-csütörtök
|
péntek
|
alsó tagozat felső
tagozat
|
alsó tagozat
felső tagozat
|
alsó tagozat
felső tagozat
|
7:00 érkezés
folyamatosan
|
6:30 ébresztő
mosakodás,
öltözködés
|
6:15 ébresztő
mosakodás, öltözködés
|
8:20 tanítás a logopédiai osztályokban
|
ágyak, hálószobák rendbe
tétele
|
ágyak, hálószobák rendbe
tétele
6:45 reggeli
|
9:15 tanórák
|
7:00 reggeli/ iskolába
érkezés
7:20
reggeli
|
7:00 iskolába
érkezés reggeli
|
|
7:50 az osztályok elfoglalása
8:00 tanórák
|
7:30 az osztályok elfoglalása, tanórák
12:00 ebéd folyamatosan
|
12:45 ebéd órarend szerint
|
12:45 ebéd órarend szerint
|
13:00 tanulószoba/
logopédia
|
13:35 ebéd órarend szerint
|
13:30 ebéd órarend szerint
|
14:00 hazautazás
folyamatosan
|
13:45 szabadidő/ logopédia
|
13: 45 szabadidő/ logopédia
|
|
14:15 szabadidő/
logopédia
15:00 tanulás
|
14:15 szabadidő/
logopédia
|
|
16:00 uzsonna
|
16:00 uzsonna
|
|
16:20 hazatérés/
korrepetálás, kf
|
16:20 hazatérés
korrepetálás, kf.
|
|
17:00
szabadidő
|
17:00 szabadidő
|
|
17:20 szabadidő
szabadidő
|
17:20 szabadidő
|
|
18:00 vacsora
szabadidő
|
18:00
vacsora szabadidő
|
|
18:30 vacsora
19:00 szabadidő
|
18:30 szabadidő
vacsora
19:00 szabadidő
|
|
20:00 lefekvéshez
készülődés
|
20:00 lefekvéshez
készülődés
|
|
20:30 zuhanyozás
|
20:30 zuhanyozás
|
|
21:00 villanyoltás
|
21:00 villanyoltás
|
|
21:30
villanyoltás
|
21:30
villanyoltás
|
|
A
Házirend 4. számú melléklete
A
betegszoba működése
Intézményünkben
a tanulók egészségügyi szűrésére, felügyeletére, ápolására betegszoba áll
rendelkezésre. Az iskolaorvos itt végzi az egészséges gyerekek évenkénti
ellenőrzését, itt történik a védőoltások beadása. A védőnő minden héten egyszer
tisztasági ellenőrzést végez a gyerekek körében.
A betegszobában reggel 6:30-tól 20:30-ig két ápolónő dolgozik. Feladatuk az
állandó gyógyszert szedők ellátása, az esetleges sérülések kezelése, a
szakrendelésekre való kísérés, a kisebb, orvost nem igénylő betegségek
kezelése.(Pl., diéta, pihenés biztosítása, sebkezelések, a bőr és haj tisztaságának
állandó figyelemmel kísérése.) Komolyabb betegség esetén a szülőt értesítik,
aki hazaviszi a gyermeket. A szülő érkezéséig ápolják, ha szükséges, sürgősségi
ellátásra viszik, vagy mentőt hívnak a gyermekhez.
Az ápolónők feladata a dolgozók munkaegészségügyi vizsgálatainak a
megszervezése is. A hallókészülék ellátáshoz szükséges feladatokat
fülész–audiológus szakorvos végzi.
2021. január 27.
Muraközy Andrea
intézményvezető
A
mobiltelefonok, okosórák, tabletek, laptopok azaz digitális eszközök használata
az iskolában és kollégiumban
•
Digitális eszközt mindenki kizárólag saját felelősségére hozhat
az intézménybe.
• Digitális
eszközt tanórán (délelőtt és délután) kizárólag a pedagógus kérésére lehet
elővenni és rendeltetésszerűen használni. Az eszközök használata csak
felügyelet mellett megengedett.
• Alapértelmezetten
a tanulók az iskolába érkezéskor a digitális eszközt egy erre rendszeresített
dobozba teszik, abban tárolják és az osztály szekrényében helyezik el.
•
Más digitális eszközét eltulajdonítani, titokban használni, arról
üzeneteket küldeni tilos!
•
Tilos az intézményen belül fényképek készítése.
• 21.00
óra után a digitális eszközt használni tilos! A tanuló köteles azt az éjszakás
gyermekfelügyelőnek átadni.
•
18 éven felülieknek szóló, a gyermeki pszichét, idegrendszert
izgató (szexuális, agresszív) tartalmakat megjelenítő felvételeket nem lehet
nézni az intézményben.
A szabályok
megismertetése a tanulókkal, valamint a tároló doboz biztosítása, illetve annak
helyének kijelölése az osztályfőnök feladata.
A szabályok
betartatása valamennyi pedagógus és gyermekfelügyelő kötelessége.
A szabályok be nem tartása esetén
a készüléket elvesszük, és csak a szülőnek adjuk vissza. A szabályok megsértése
további büntetést is maga után von.
Eger, 2021. január 27.
Muraközy Andrea
intézményvezető
Szülői nyilatkozat
Az Egri Mlinkó István Egységes
Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola és Kollégium
Házirendjét megismertem és tudomásul vettem.
Egy nyomtatott példányát átvettem.
_______________ osztály
Szülők
aláírása:
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------
----------------------------------------------
----------------------------------------------
----------------------------------------------
Eger, 20……………………………….
|