Időpont: 2021. október 14.
Helyszín: Bolyai János Katolikus Általános Iskola - 3900 Szerencs, Rákóczi út 100.
Program:
1. Vámosiné Gyetvai Edina – Kelemen Fanni – Tomor Tímea: Érzékenyítő foglalkozás 2.osztályos tanulóknak
2. Tari Edina: Az Egri Mlinkó I. EGYMI, Óvoda, Általános Iskola és Kollégium bemutatása
3. Dr. Hídvégi Márta: Integráció vagy inklúzió – sajátos nevelési igényű gyermekek a többségi iskolában
4. Paksi Ádám: Hallásjavító készülékek használata
5. Darvas Attiláné Vincze Hajnalka: A sajátos nevelési igényű gyermekeket érintő törvényi lehetőségek, rendelkezések
Résztvevők száma: 13 gyermek, 15 pedagógus
Az érzékenyítő foglalkozáson a gyerekek egy „Összehangoló” játék után az érzékszervekről tudott ismereteket gyűjtötték össze és egészítették ki.
Megismerkedtek a „segédeszköz” fogalmával – pontosították a fogalmat, eszközöket figyeltek és beszéltek meg, melyeket a mindennapi életben segédeszközként használunk. Közben egy-egy speciális eszközzel is találkoztak – így elkülönítették a hétköznapokban használatos és a speciális segédeszközöket.
A foglalkozás második részében két csoportban folyt tovább a munka:
A látássérülés érzékenyítésekor szimulációs szemüvegek segítségével megfigyelték, hogyan lát, olvas, ismer fel tárgyakat egy látássérült ember. Kipróbáltak néhány látást kizáró - hang után végzett játékos feladatot, megismerkedtek a pontírógéppel és a csörgőlabdával.
A hallássérülés érzékenyítésekor tapasztalatokat gyűjtöttek arról, hogy mi mindenről tájékoztatnak a hangok. Lehetőségük volt egy stetoclip segítségével belehallgatni egy hallókészülékbe – saját tapasztalatot szerezve ezzel a segédeszköz lehetőségeiről és korlátairól. Gyakorolták a szájról olvasást egymás között, elmutogattak egymásnak néhány vicces mondatot, hallgattak egy történetet cd-ről – szavak nélkül.
A foglalkozás után egy közös barkácsolásra invitáltuk a 6. osztályosokat. Olyan képet kellett elkészíteniük kivágott képek és saját rajzaik alapján, amely valamelyik fogyatékosságai terület specialitásait foglalja össze.
Az érzékenyítő programmal párhuzamosan a pedagógusok előadásokat hallgathattak meg:
• Tari Edina intézményvezető helyettes az Egri Mlinkó I. EGYMI, Óvoda, Általános Iskola és Kollégiumot mutatta be
• „Integráció vagy inklúzió – sajátos nevelési igényű gyermekek a többségi iskolában”
Dr. Hídvégi Márta pszichológusként a sajátos nevelési igényű gyerekek iskolai életének, beilleszkedésének tapasztalatairól kérdezte a pedagógusokat, és egy beszélgetés formájában gyakorlati segítséget igyekezett adni a mindennapokban adódó nehézségekhez, problémahelyzetekhez.
• „Hallásjavító készülékek használata” – Paksi Ádám technikus szakember a hallókészülékek működéséről, az erősítés auditív körülményeiről, a befolyásoló tényezőkről, és a mindennapi használatról tartott gyakorlatias előadást.
• „A sajátos nevelési igényű gyermekeket érintő törvényi lehetőségek, rendelkezések” - Darvas Attiláné Vincze Hajnalka előadásában azokat a törvényi hivatkozásokat gyűjtötte össze, mely a sajátos nevelési igényű gyerekek iskolai oktatását befolyásolják, könnyítik.
(A képre kattintva kiemelkedik a nagyított kép. Rákattintva visszatér a helyére.)